Klouby od bolesti ochrání borůvky a maliny

06.04.2011 18:38

Nadváha, přílišná horlivost při sportu a také toxické látky všude kolem, to jsou příčiny toho, proč si na bolesti kloubů nestěžují dávno jen senioři. Stále častěji trápí i lidi v aktivním věku a sportovce. Účinnou prevencí jsou docela obyčejné borůvky a maliny.

Zánět kloubů je onemocnění, které bolí. Znepříjemňuje život nejen starší generaci, ale v posledních letech i lidem v produktivním věku. Necelá polovina z nás si přinese náchylnost k těmto potížím v genetické výbavě, přiživujeme ji pak nadváhou, nezdravým životním stylem a tím, že se moc nehýbeme, ale na druhou stranu i nadměrnou fyzickou aktivitou.

Přičtěte si k tomu i fakt, že jsme obklopeni velkou spoustou toxinů. Jsou to ty pravé důvody, proč klouby bolí i mladší ročníky? "Kloubní chrupavku mimo jiné poškozují kyslíkové radikály, to potvrdily četné klinické studie. Přesto zůstávají některé příčiny vzniku osteoartrózy stále nejasné," říká MUDr. RNDr. Vilím Šimánek, DrSc. z Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. "Pokud chcete kloubním onemocněním účinně předcházet, dodržujte zdravý životní styl s vhodnou stravou a přiměřenou fyzickou námahou."

Bolí vás klouby - otestujte se!

K vyšší tvorbě reaktivního kyslíku dochází právě při zvýšené fyzické námaze – tedy i při sportu. Nejvíc u toho, který zatěžuje velké klouby – například kolena. Pro prevenci odborníci doporučují zvýšený přísun vitamínů, které mají antioxidační účinek (například vitamín C, beta-karoten, vitamin E) nebo rostlinných antioxidantů (například rakytník, zelený čaj).

Zajímá vás, jaké sporty vaše kolena zatěžují víc, než by měly a které je naopak šetří?

Další prevencí je zvýšený příjem omega-3 polynenasycené mastné kyseliny. Z toho důvodu je vhodné jíst například ovoce bohaté na barevné pigmenty (borůvka, brusinka, malina), rybí produkty, živočišné bílkoviny nebo i česnek. Při zvýšené fyzické aktivitě pak obohaťte dietu vhodně vybranými doplňky ní výživou" dodává MUDr. RNDr. Vilím Šimánek, DrSc.

 

zdroj: odinace.cz